Politiattestene i idretten

Jeg ble for noen uker siden pålagt å avslutte min virksomhet som trener og administrator i Oppegård idrettslag grunnet manglende innlevering av min sexattest som er en spesialutviklet politiattest m.h.p. sex. Hadde noen spurt meg for bare noen år siden hvordan jeg trodde jeg ville avslutte min idrettskarriere ville jeg foreslått død, skade eller lignende og så ender jeg altså opp med å bli utestengt. Tidene forandrer seg.

Vedtaket om sexattester ble gjort på idrettstinget i mars 2008 for å unngå at pedofile utnytter idretten til å komme i kontakt med barn. Gilde intensjoner. Jeg vet imidlertidig noe som ikke idrettstinget vet; Det finnes ingen pedofile langrennstrenere i Oppegård. Jeg vet en ting til; Treningene er organisert på en slik måte at det er umulig å forgripe seg på barn. Tilsvarende kunnskap finnes hos tusenvis av andre medhjelpere i norsk idrett. Allikevel blir vi tvunget til å bruke tid og krefter på dette. Voksne behandles som barn. Den vet best hvor skoen trykker som har den på. Regler trykket på fra oven er sløsing av tid og krefter fordi føreren mangler undersåttenes detaljkunnskap.

Dette bringer meg videre til en ny side ved denne saken. Jeg har tidligere brukt tid på idretten frivillig, fordi jeg vil. Når jeg en sjelden gang har med idrettslagets administrasjon å gjøre (for å låne nøkler og møterom) har lagets rolle vært å være idrettens tjener. Dette er nå snudd på hodet. Laget er blitt idrettens herre som bestemmer hvem som får være med og hva vi får gjøre. Vi jobber ikke lenger pr frivillighet men pr tillatelse. Dette tar mye av gleden fra meg (særlig når jeg tenker på Giske som troner på toppen av norsk idrett).

Det å måtte utføre et bestemt sett av kommandoer i strid med sunn fornuft handler om lydighet. Når Hindenburg døde innførte Hitler f.ex en personlig erklæring. Denne eden er litt mere subtil men oversatt blir innleveringen av attesten omtrent slik: “Jeg lover å hoppe og springe som Giske befaler så hjelp meg gud” 

Vedtaket om sexattester omfatter foreløpig kun idretten men det har en sterk “Styrke gjennom enhet”, “By og land hand i hand”, “Alle skal med, ingen slipper unna” touch.  Her står det tydelig forhenværende eller aspirerende politikere bak. Det jobbes da også med å få lovfestet sexattester innenfor alt frivillig arbeid med barn. I tilfelle må loven håndheves av et pedofilitilsyn som utarbeider og følger opp forskrifter tilknyttet loven. Vi får straffeansvar og politirazziaer på treninger og arrangementer ved mistanke om *svart* trening. Dersom et skirenn ble raidet av hijabkledde politikvinner som forlangte å få fremvist sexattesten ville bildet vært komplett. Absurd, men begge deler har altså vært forsøkt innført de siste ukene. Disse folkene ruster garantert til omkamp. Et av argumentene vil være at det er slik allerede. Makten er sin egen rett. Det er på tide å sette foten ned.

Kammerater, vennekrets, nabolag, barn og idretten er for meg et integrert hele. Vi omgås nesten daglig. Det gjør med syk og kvalm at førerskikkelsene nå begynner å legge sine klamme hender over denne delen av mitt liv. Disse politisk korrekte menneskene med sine gode intensjoner og glatte smil som skyver barna, de svake, miljøet whatever foran seg mens de kommer med det ene pålegget etter det andre. Deres ondskap kommer raskt til syne dersom du protesterer. I en politisk sammenheng sier de “Gjør som jeg sier ellers sperrer jeg deg inne”. I idretten har de ikke dette virkemidlet og refrenget går: “Gjør som jeg sier ellers sperrer jeg deg ute!” For enkelte ildsjeler er dette en skjebne verre enn døden. Og så adlyder vi igjen.

Hva bør så vi på grunnplanet i norsk idrett gjør i denne saken? Man kan la seg inspirerer av Max Manus som raidet nazistenes arbeidsregistre (nå nav kontorene) og ødela dem. En bedre metode er kanskje “Gandhi” metoden. Trenering. Ikke be om listene, ikke lever inn lister, ikke purr på sexattester, ikke send inn sexattestene, ikke svar på mail, ikke ta telefonen, tren svart, la dagene blir til uker og måneder etc. etc. Kort sagt trøtt ut byråkratiet slik at ordningen faller i fisk.

For de mere energiske; Bestrid forbundets kompetanse til å detaljregulere oss. Eller enda bedre gå til roten av ondet; Legg ned idrettsforbundet. Det er en gjøkunge, en unødvendig utvekst som ødelegger for idretten. Like lite som vi trenger en sentralbank som planlegger penger og renter trenger vi idrettsforbundet til å planlegge idretten for oss. Vi er voksne. Vi kan ta vare på barna våre. Flytt dere. Krabb tilbake i de mørke hullene deres igjen. Vi passer best på ungene våre selv.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Filed under: on March 18, 2009 at 6:32 pm Comments (12)
Tags:

12 Comments

  1. On March 18, 2009 at 6:57 pm Catla Sier:

    Jeg forstår ikke problemet?

    Svar: Jeg angå flere grunner til at jeg var i mot attestene du kunne jo forsøke å argumentere mot dem?

    Overgripere kjenner somregel offeret og overgrep kan holdes skjult lenge samme hvor mange som er rundt og ser og hvor godt man tror man kjenner en person.

    Svar: Mener du seriøest at det ikke finnes noen du ikke er litt usikker på om er pedofil? Betyr det at du aldri vil la barna dine bli med andre hjem etter skolen, gå i fødselsdager eller takke ja når en venn\veninne inviterer ditt barn på hyttetur?

    Det er for barns sikkerhet, ser du ikke det?
    Svar: På hvilken måte er det for barns sikrer det barn at ildsjeler blir pålagt en masse administrasjon og politiet bruker en masse tid på tull i stedenfor å etterforske kriminalitet?

    Skaff attesten og slutt og syt
    Svar: Du er frekk. Det er ikke syting å protestere mot å bli utestengt fra idretten uten å ha gjort annen forbrytelse enn å hjelpe til på trening.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  2. On March 18, 2009 at 7:14 pm adolph Sier:

    Nei dette er det bare å drite i. Så får de feite gubbene idrettsforbundet bevege seg utendørs og drive trening selv. Hvilket de forsåvidt kunne hatt godt av uansett.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  3. On March 18, 2009 at 8:18 pm sillyme Sier:

    Jeg forstår at det føles frustrerende med ekstraarbeide og den implisitte mistenkeliggjøringen kravet til sexattest påfører de som arbeider med barn innen idretten. Men selv om noen har vært sikker på at overgrep ikke har skjedd, har det likevel hendt at de har tatt feil. Derfor, på enkelte områder, som f.eks barns trygghet, må hensynet til privatliv kunne settes litt mer til side.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  4. On March 18, 2009 at 8:32 pm Kassima Sier:

    Og hver gang noen får vite om en overgriper blir alle helt himmelfallen og kunne aldri ha tenkt at denne hyggelige personen hadde gjort noe slikt… det skjer hver gang. Jeg jobber på et sted hvor alle trenger politiattest og det er en god grunn til at slikt kreves. Du må ha politiattest for å jobbe i barnehage, med psyk.utv.hemmede og i barnevernet. Jeg synes det er helt uproblematisk. Husk at overgripere opererer i det absolutte skjulte.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  5. On March 18, 2009 at 9:12 pm Sjefsbitch Sier:

    Politiattest er ikke mye arbeid..og ikke noe stress..ikke for den som har rent rulleblad.

    Du kan rett og slett ikke vite hvem som er pedofil.
    Selv en med plettfritt rulleblad kan være pedofil.

    Med politiattest får man luket ut de som har begått disse forferdelige ugjerningene.

    Jeg skjønner ikke problemet.
    Du som engasjerer deg i barn/barneidrett burde skjønne hvor viktig dette er.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  6. On March 18, 2009 at 9:27 pm Ramlero Sier:

    Jaggu er det artig å se en mann hisse seg så til de grader over dette.

    Svar: Folk som blir sperret inne eller ute reagerer ofte på dette. Du er ondskapfull som finner glede i denne reaksjonen.

    Dersom du ikke kan levere en politiattest på at du IKKE har bedrevet sexuelle overgrep, burde du ha følge av to personer på et kjøpesenter.
    Svar. Ja det er dit dere skrittvis beveger oss.

    Ser du ikke dette alvoret: Slutt som trener!
    Svar. Hvem er du som forteller oss hvordan vi skal se etter barna våre? Jeg har latt mine egne barna overnatte, bli med hjem med , dratt på helgetur med o.l de samme menneskene som du nå forlanger at skal fremlegge politattest.

    Treningene i Skigruppa er organisert i team vi trener i løysløypa med 50-70 barn og voksne tilstede samtidig. Kan vi vær så snill og selv få vurdere om det er nødvendig med disse attestene?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  7. On March 18, 2009 at 9:49 pm Mokkaen Sier:

    Du sier “voksne blir behandlet som barn”- vel det er mye verre når barn blir behandlet som voksne – av pedofile. Og du tar feil når du tror at det bare er innen idretten en politiattest er påkrevet, dette gjelder både barnehageansatte, lærere, barnevern m.m. Jeg har selv fått politiattest. Stress? Ikke i det hele tatt, kjapt og greit. Og som flere sier her: man kan ikke se på et menneske om det er pedofil, selv den gode snille naboen kan være det. Klart man ikke skal gå rundt å mistenke alle og enhver, men ser ikke at det er et problem å gå til anskaffelse av en slik attest.

    Svar: Alternativene er ikke slik at
    enten så må alle pålegges å levere inn politiattest
    eller så vil ingen sjekke bakgrunnen til trenerne.

    Det er et tredje alternativ. Å betrakte folk som voksne med evne til å tenke og vurdere. Med denne angrepsvinkelen overlater man til de som står i situasjonen å vurdere hvilke tiltak som er nødvendig

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  8. On March 19, 2009 at 12:17 am Fotballtrener Sier:

    Hvis du først skal klage over urett gjort så burde du holde deg til fakta. Vandelsattesten tar for seg tidligere straffbare forhold som er relevante i forhold til barns sikkerhet, og her er det er flere forhold enn dømte pedofile som medregnes.

    Det er ikke heller ikke lovpålagt av de fascistiske myndighetene som for tiden bestemmer i Norge at frivillige lag SKAL innføre en ordning med vandelsattest. Det er derimot åpnet for MULIGHETEN for at de KAN gjøre dette. Tidligere hadde de altså ikke denne muligheten. Dette høres ut som et godt liberalt standpunkt at frivillige lag nå KAN gjøre dette.

    Idrettslagenes øverste VALGTE (til og med DU kunne ha vært en disse) organ stemte FOR innføring av en slik ordning riktig som du skriver 10. Mars 2008. Dette skjedde etter de retningslinjene idretten selv har bestemt at skal ligge til grunn forut for styrevedtak. Det vil si at forslaget var bredt ute til høring i lagene og kretsene Norges Idrettsforbund representerer. Dette inkluderer Akershus Idrettskrets der jeg ser av ditt innlegg at du hører hjemme. Om det nådde ditt lag og gruppe er irrelavt, du må være på perrongen når toget går hvis du skal være med. Komme nå et ÅR etter forslaget ble vedtatt og tre måneder etter at vedtaket ble effektivt går godt over grensene for sutring.

    Svar: Folk flest har annet å gjøre enn å følge med på dette. Den beste løsningen er å legge ned NIF så sparer vi tiden. Jeg betviler at NIF har kompetanse til å utestenge folk fra idretten som aldri har gjort annet galt enn å hjelpe til. Du er frekk som avvisser protester mot slik urettmessig utvisning for sutring. Det er NIF som er overgriperen i denne saken.

    I disse lagene hvor det er 2.1 millioner medlemskap, det vil altså si STORE deler av Norges befolkning er medlemmer, er det selvsagt frivillig å være medlem og man er medlem på de premisser som til enhver tid gjelder. Jeg forsår at du ikke aksepterer flertallsbeslutninger, men da kan du dessverre ikke være trener. Flertallsbeslutninger i lagene og innføring av idrettsstyrets vedtak er en del av premissene.

    At du ikke LIKER vedtaket er dessverre ditt problem.

    Svar. Jeg respekterer deg og NIF like høyt som dere respekterer meg og tar konsekvensen av det.

    Apropos 100% sikker; Det som i alle fall synes 100% sikkert er at de som HAR levert vandelsattest IKKE er dømt for noe som har relevans i forhold til barnas sikkerhet. Hvem er det i ditt idrettslag medlemmene ALDRI med 100% sikkerhet kan uttale seg om; La oss ta en gjettekonkurranse?

    Det jeg stusser aller mest over er hvorfor en som mener det du mener idet hele tatt skulle ha noen glede av å være sammen med andre voksne å danne et lag/forening når du VET at 99,9% av Norges befolkning er enig med de fascistene som ”setter en pistol mot tinningen vår” hver dag. Du forakter oss jo.

    Svar. Tilnærmet ingen på grunnplanet idretten visste om dette før de fikk beskjed i september. Realiteten er at det finnes en del rotter, som deg, som maler og jobber på i fulltidsstillinger i byråkratiet. Folk flest har et live å leve og annet å tenke på enn å protestere og stritte i mot alle påleggene. Uenigheten er allikevel massiv. Det manifesterer seg i at folk ignorerer vedtakene i etterkant.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  9. On March 19, 2009 at 1:08 pm nico Sier:

    “Svart trening”

    Hva er dette, det høres ikke bra ut. Kan man ha uavhengige idrettslag hvor man kan gjøre hva man vil?

    Svar det vil jeg tro. I mellomkrigstiden mener jeg f.ex det var et eget uavhengig “arbeidernes idrettsforbund”. Pålegget gjelder alle forbund som er tilsluttet NIF og det er nok de fleste (siden det er de som har sugerøret inn i statskassen)

    Hvis ikke er det skandaløst og jeg forstår frustrasjonen din. Frihet er det beste uansett, da kan folk selv velge hvor de vil at ungene skal trene, hos de som krever attest, eller de man stoler på selv uten attest.

    Svar: Det riktige ville vært å delegere ansvaret til styret i den enkelte gruppe som har ansvaret for å skaffe trenere og avtalene med disse. I tidens ånd velges en “alle skal med” løsning der alle pålegges å håndtere denne utfordringen på samme måte uansett hvor tåpelig det er i praksis.

    Ordningen ble også forsøkt lovfestet i høst (se http://stortinget.no/nn/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Stortinget/2008-2009/inns-200809-054/?lvl=0 )

    Dersom forslaget hadde fått flertall ville vi fått *svart trening*.

    Det arbeides nå med å lage regelverk for å håndtere regelverket rundt attestene. Får du stå i kafeen på skirenn? Merke løype? Sitte i sekretariet? Hva med sesonavslutningen; må du være sertifisert for å arrangere denne? Hva om du står der alene med 30 barn. Kan du på stedet huke inne en forelder som hjelp? osv. osv.

    Ramlero:
    Åpenbart mener du retten til å tvinge folk til ting de ikke vil går foran individets rett til å bestemme over seg selv. Jeg vil tippe du mener dette fordi saken har et formål som er edelt (hindre misbruk av barn), men det gjør det ikke desto mindre til fascist, spesielt ikke hvis du seriøst mener at man bør bli fotfulgt av myndighetene dersom man ikke vil legge frem politiattest, uansett grunn.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  10. On March 19, 2009 at 4:42 pm nico Sier:

    NIF ja, der ligger som regel problemet. Hva er vitsen med å starte uavhengige foreninger dersom man allikevel må betale for det offentlige. Forakten for andre menneskers rett til å bestemme over seg selv står meget sterkt blant de som har valgt å jobbe i en maktposisjon i det offentlige.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  11. On April 1, 2009 at 3:45 pm Peder Ås Sier:

    Greit med flere regler som ikke bidrar til annet enn økt byråkrati. Kunne man ikke like gjerne innført dødsstraff for pedofil-mistenkte?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  12. On September 9, 2010 at 1:11 pm jojja Sier:

    Du elsker idretten, men nekter å gi en attest på at du har et rent rulleblad?? Det skurrer i mine ører..

    Du vet at ingen er pedofil infor kretsen din, hvordan vet du det? Er du tankeleser? Du vet at pedofile elsker barneidrett og vil benytte seg ikke på selve treningen men med å få informasjon og tillit til barna og benytte seg av det ved en annen anledning..

    Vern av barna er det viktigste vi gjør for barna våre, men det vil ikke du,, Hvorfor?? Hvordan annen metode for å beskytte barna våre vil fungere bedre mener du??? Lese tankene til alle sammen???

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00